Kinne-Vedums IF

Matchstart:sön 23 augusti, 17:00
Plats:Fröjevi A
Matchnummer: 200004094
Tredje raka förlusten för ineffektivt FIF
2020-08-23 22:36

Fler bilder (+39) >>

Det fanns ett genomgående tema i Tidaholmsfotbollen i helgen.

Fyra lag spelade hemma, fyra lag förlorade och fyra lag tyckte att de hade förtjänat mer än vad de fick.

– De fick en straff och vann matchen. Sådan är fotbollen ibland, sa FIF:s assisterande tränare Kenan Viden efter 0–1-förlusten mot Kinnne-Vedum.

IFK Tidaholm skapade chanser för ett segermål mot Karlstad, men föll på sista sparken. TG&IF träffade virket två gånger och föll med uddamålet mot Skoftebyn och på IP i Ekedalen fick ESK en kalldusch när Vinninga kontrade in 1–0 när hemmalaget tryckte på för ett ledningsmål.

Mönstret fortsatte på Fröjevi där FIF var sist ut av Tidaholmslagen. Hadi Kareem träffade ribban i första halvlek och fick se bollen studsa på fel sida mållinjen, Andreas Dahlén hade ett antal bra skottlägen och samtidigt skapade gästerna ingenting alls under de första 45 minuterna.

I andra halvlek var FIF:s övertag än tydligare. Walid Nazi nickade i ribban och Hadi Kareem missade ett friläge på en retur. Andreas Dahlén var allt som oftast inblandat i allt farligt som hände framåt när FIF såg ut att ta sig tillbaka på vinnarspåret. Men Rickard Hägg i gästernas mål stod i vägen för allt som gick innanför stolparna och när FIF inte gjorde mål var matchen fortfarande öppen.

Walid Nazi skadade axeln med dryga kvarten kvar att spela, och med tio minuter kvar fick bortalaget en straff efter en frispark. Frisparken seglade långt över målet då domaren Shahoo Rakh pekade på straffpunkten.

Straffmålet blev matchens enda. FIF lyckades inte skapa någon riktig bra kvitteringschans efter bortalagets mål.

– Fotbollen är inte så rättvis. Vi skapar många chanser. Vi hade två ribbträffar och ett friläge efter en retur som vi sköt rätt på målvakten. Vi hade chanser att göra mål på, men vi var för ineffektiva. De, å andra sidan, var effektiva. De fick en straff och vann matchen. Sådan är fotbollen ibland, sa spelande assisterande tränaren Kenan Viden.

Såg du vad som hände vid straffen?

– Nej, det gjorde jag faktiskt inte. Det är alltid närkamper vid fasta situationer, där spelare kramar om varandra. Man kan nästan döma straff varje gång. Domaren verkade väldigt säker i sitt domslut, så han såg säkert något som jag inte såg.

Kenan konstaterade att prestationen från FIF:s sida ändå var bättre än i förlustmatcherna mot Korsberga IF och Fagersanna IF och att det finns framtidshopp.

– Det här var vår bästa match efter uppehållet. Inställningen, att vi följde spelplanen och var täta bakåt – allt det var jättebra. Även fast Kinne-Vedum är ett lag som ligger högre upp i tabellen var inget de visade i dag. Vi var det bättre laget och att resultatet blev som det blev berodde på tillfälligheter. Om vi fortsätter så här kommer vi ta fler poäng.

Fröjereds IF – Kinne-Vedums IF 0–1 (0–0)