Marbäcks IF

Matchnummer: 200012087
FIF kvalklart – trots förlusten mot Marbäck
2019-10-07 15:15

Det hade krävts en ordentlig genomklappning för att få Fröjereds IF att missa kvalplatsen till division 5.

Men trots ett tidigt Marbäck-mål blev det aldrig speciellt spännande.

Nu väntar Grimsås IF och IFK Värsås i kvalet till femman.

För att Marbäcks IF skulle sno kvalplatsen från FIF krävdes att MIF vann hemma på Bäckavallen med tolv mål. Hemmalaget hade koll på förutsättningarna och när laget gjorde 1–0 i tionde minuten konstaterade de att det ”bara” var elva kvar. Inför andra halvlek behövde Marbäck göra tio mål efter ett sent 2–0-mål i första halvlek. Men det dröjde till den 82:a minuten innan nästa mål i matchen föll. Marbäck fick en straff som Abel Giorgis Ghebrmichel sköt 3–0 på, ett mål som blev matchens sista.

– Vi var lite försiktiga och vi fick inte igång något anfallsspel som vi har fått i de andra matcherna. Vi skapade bara halvlägen i matchen. Sedan var Marbäck inte dåliga på något sätt. De var giftiga och gjorde ju tre mål, sa FIF-tränaren Krister Frejdh, vars lag också lyckades undvika att bli varnade i den sista omgången och därmed kommer dela segern i Fair Play-tävlingen med Tidaholms G&IF.

Kvalet till division 5 avgörs mellan den 12-26 oktober. Fröjered har lottats in i grupp 1 tillsammans med IFK Värsås och Grimsås IF.

Grimsås IF kvalade till allsvenskan 1965 där laget bland annat mötte Gais och IK Brage. Den gången säsongen har den forna storheten spelat i division 6 Svenljunga. Laget blev tvåa i serien efter Sexdrega/Lockryd, men det satt hårt åt. Den sista omgången blev en målskillnadsaffär mellan Grimsås och Högvads BK. GIF behövde plocka in åtta mål på Högvad och lyckades vinna med 12–1 i den sista omgången och ta kvalplatsen. Inför kvalet har laget vunnit tre raka matcher och gjort 24 mål (6–1 mot Månstads IF, 6–1 mot Dannike IK och 12–1 mot Sjötofta IF).

– Jag har tittat lite på deras resultat under säsongen och de har inte varit lika målglada under hela året. Vi börjar hemma och det är bra. Det blir ingen långresa för oss.

Fröjereds andra kvalmatch till division 5 kommer spelas på bortaplan mot IFK Värsås. När den matchen blir beror på vilket lag som vinner den första matchen.

IFK Värsås var en seger ifrån att säkra ett nytt division 5-kontrakt. Allt som krävdes var en seger mot Korsberga IF i den sista omgången. Men det gick inte. Oskar Schönning och Jonathan Bergström tog upp KIF till 2–0 innan IFK Värsås reducerade med 35 minuter kvar att spela. Men närmare än så kom inte Värsås.

Kvalet går till på följande sätt enligt Västergötlands Fotbollförbunds hemsida: Varje lag har en hemmamatch och en bortamatch.

Uppflyttning: Minst gruppsegrarna till division 5. För varje västgötalag som vinner kvalgrupp till division 3 (max två) flyttas ytterligare ett lag upp från kvalet.

Marbäcks IF – Fröjereds IF 3–0 (2–0)