Folkabo IK

Matchstart:fre 06 september, 18:00
Plats:Skedevallen 1
Matchnummer: 200012069
Kvaljakten lever efter derbysegern på Skedevallen
2019-09-06 21:52

Fler bilder (+56) >>

Fröjered tog revansch på Folkabo IK.

Efter 4–2 på Skedevallen sätter FIF press på Marbäck i kampen om kvalplatsen.

– Folkabo är svårspelade, de gör det väldigt bra mot oss, sa tränaren Krister Frejdh.

I våras vann Folkabo på Fröjevi med 2–1. I fredags åkte Fröjered till Skedevallen för att ta revansch och för att fortsätta kriga om kvalplatsen till division 5.

FIF fick en kanonstart på matchen när Walid Nazi forcerade in 1–0 efter en fast situation. På tredje försöket dunkade FIF-kaptenen in ledningsbollen bakom Roberto Kellet i FIK-målet.

Men knappt hade Fröjered jublat klart innan Fredrik Johansson hade runnit igenom och lobbat in 1–1 för FIK.

– Efter att vi hade gjort 1–0 hade Folkabo en kvart där de var det bättre laget, men sedan tycker jag att vi hade en halvtimme där det såg hyfsat stabilt ut, sa Frejdh.

Under den halvtimmen gjorde först Vincent Nwadike 2–1 för Fröjered när han nickade in en frispark vid bortre stolpen och sedan spelade Nwadike fram Samuel Berglund till ett friläge och 3–1.

Sista halvtimmen i första halvlek var Fröjereds och FIF hade chanser att göra fler mål.

Derbysegern såg ut att vara i hamn.

Men, det var den självklart inte.

I andra halvlek reducerade Fredrik Johansson med sitt andra mål i matchen och sedan jagade FIK ett kvitteringsmål. FIK försökte, men kom aldrig riktigt ända fram även om hemmalaget var det bättre i andra halvlek i alla fall tvingade Niklas Eriksson till ett par bra räddningar.

Och istället för 3–3 gjorde inbytte Matteus Shamoun 4–2 för Fröjered på ett friläge. – De blev lite straffade när de flyttade upp. Matteus (Shamoun) hade ju ytterligare ett riktigt bra läge förutom målet och vi hade ett friläge till, så vi hade tre frilägen i slutet. Det kunde ha blivit betydligt fler mål, sa FIF-tränaren och fortsatte:

– Jag är inte riktigt nöjd med vårt spel. Vi kan bättre, men vi stressade upp oss. Sedan är Folkabo svårspelade. De gjorde det väldigt bra mot oss. Vi blev långa i laget och jag vet inte riktigt varför, men det gjorde att FIK fick ytor att spela på. I andra halvlek gick vi bakåt igen.

Det var inget som fungerade i andra halvlek.

– Nej, inget fungerade. Jag vet inte vad vi skulle göra det sista, för det var ingenting som fungerade. Vi var heta i början och gick bort oss så att de fick göra mål. Det var i alla fall skönt att vi kunde vinna.

På söndag åker Marbäck till Kinnemo för att möta Kinnarp-Slutarps IF. Och, åtminstone, fram tills dess är FIF tvåa i Falköpingssexan. Fyra omgångar återstår. Kvaljakten lever. Närmast väntar Norra Fågelås IF på Fröjevi.

Det är ett lag till som FIF ska ta revansch på.

Folkabo IK – Fröjereds IF 2–4 (1–3)

Mål FIF: Walid Nazi, Vincent Nwadike, Samuel Berglund, Matteus Shamoun.