Hössna/Timmele

Matchnummer: 200012065
Fröjereds IF – Seriens målfarligaste lag
2019-09-02 12:04

Fröjereds IF är Falköpingssexans målgladaste lag.

Mot Hössna/Timmele visade de varför.

FIF gjorde fem nya mål och hänger med i kampen om en kvalplats till division 5.

– Resultatmässigt är vi nöjda, sa tränaren Krister Frejdh efter 5–1.

Fröjereds IF har gjort 44 mål på 13 matcher. Inget lag i Tidaholms kommun har gjort fler. Och ingen spelare har gjort fler mål än Andreas Dahlén i varken Fröjered, division 6 Falköping eller Tidaholms kommun.

Mot Hössna/Timmele satte ”Dagge” tre och gick upp på 19 gjorda mål. Och då var Dahlén långt ifrån hundraprocentig i att utnyttja sina chanser.

– Vi har många bra chanser som är riktigt vassa. Vi kunde ha gjort ännu fler mål. Men vi är ändå nöjda med 5–1, självklart. Det här var ändå en lite lurig match. Vi hade tre avstängda och ytterligare några till borta vilket gjorde att vi fick möblera om lite i laget och att några som inte fått så mycket speltid förut fick chansen. Bland annat spelade Sebastian Löf som yttermittfältare och gjorde två mål. Det ena var ett riktigt drömmål, ett skott från 35 meter som gick rakt upp i krysset, sa Frejdh.

FIF ledde med 2–0 i paus efter mål av Andreas Dahlén och Sebatian Löf. I inledningen av andra halvlek reducerade Hössna/Timmele, som då gjorde sitt 17:e mål för säsongen (just där och då hade Andreas Dahlén gjort lika många mål själv som hela Hössna/Timmele).

– När Hössna/Timmele gjorde sitt mål så tidigt i halvleken hinner man ju bli lite oroig för om vi ska komma igång i andra halvlek. Men vi kom igång och det här var en vinst som var värdefull för om vi ska kunna hänga med där uppe. Det blir ju lite mer intressant att spela när man har kvalplatsen till femman att spela för. Nu ska vi bara ta en match i taget och försöka göra varje match så bra som möjligt.

Och nästa match som FIF ska ta tag i är kommunderbyt mot Folkabo IK. FIK vann derbyt i våras, men tappade tre poäng senast när laget förlorade hemma mot dåvarande jumbolaget Vartofta SK.

– Jag sa redan när vi mötte Vartofta i höst att fler skulle få det svårt mot dem, så jag är inte så förvånad. På fredag ska vi försöka ta revansch mot Folkabo. Vårmatchen var en match där vi inte alls var bra. Vi hade svårt att skapa chanser framåt. I många matcher har vi skapat massor med chanser, men mot Folkabo fick vi nästan inget att fungera.

Derbyt blir självklart extra viktigt med tanke på att båda Tidaholmslagen jagar Marbäck som just nu ligger på kvalplatsen till division 5.

– Marbäck möter Kinnarp-Slutarp nu och sedan har de ett par tuffa matcher till framöver där de ska möta Tomtens IF. Det kommer hända grejer under slutet av säsongen när alla lag får spelare avstängda och skadade.

Till matchen mot FIK är Hugo Lundell, Walid Nazi och Hadi Kareem åter tillgängliga efter att ha varit avstängda mot Hössna/Timmele.

– Det kommer bli en intressant match, avslutar Frejdh.

Fröjereds IF – Hössna/Timmele 5–1 (2–0)

Mål FIF: Andreas Dahlén 3, Sebastian Löf.

Över 100 bilder finns här: Bildgalleri »

Tidaholms skytteliga:

19 mål.