Redvägs FK

Matchnummer: 200012049
"En viktig seger för fortsättningen" – FIF vann höstpremiären
2019-08-11 17:43
Sex lag gör upp om kvalplatsen till division 5.
Fröjereds IF är i alla högsta grad ett av dessa.
Framför allt efter 3–2-segern i höstpremiären mot Redväg.
Fröjereds IF besegrade Redvägs IF hemma på Fröjevi med 3–2 i lördagens höstpremiär. Matchen såg ut att vara avgjord i paus. Men det var den definitivt inte.
– Det var en viktig seger för fortsättningen. Nu ligger vi med i toppen och i jakten på framför allt kvalplatsen, sa tränaren Krister Frejdh och fortsatte:
– Redväg är ett lag som vi har lite svårt mot. Det hade vi även när vi spelade 1–1 på bortaplan i våras. Nu ledde vi med 3–0 efter första halvlek, och vi gjord en jättebra halvlek. Vi skapade många chanser utöver målen och kunde ha varit i ledningen med 5–0, 6–0 eller 7–0. Det var lite synd att vi inte kunde punktera matchen helt i första halvlek.
Vincent Nwadike stod för samtliga FIF-mål.
– Han har kommit igång mer och mer. Nu var han på rätt ställe och sedan fick han även sätta dit en straff.
I andra halvlek reducerade Redväg efter en dryg kvart.
– Det blev en helt annan matchbild i andra halvlek. Det är lite konstigt att det kan svänga så som det gjorde, men samtidigt gjorde Redväg ett par ändringar i sitt lag som var bra för dem. De gick ner på en trebackslinje och började spela långa bollar samtidigt som de hade duktiga huvudspelare. De missade även en straff i andra halvlek innan de gjorde 2–3 med fem minuter kvar. Det blev lite dramatiskt på slutet.
I och med segern är FIF verkligen med och slåss om den där kvalplatsen till femman. Närmast väntar Vartofta SK på bortaplan.
– Det vill till att vi vinner den matchen om vi ska vara med. Sedan har vi Tomtens IF som leder serien, tio poäng före oss, i nästa omgång. Det här var en jätteviktig seger för jakten på andraplatsen, sa Frejdh.

Fröjereds IF – Redvägs FK 3–2 (3–0)
Mål FIF: Vincent Nwadike.