Korsberga IF

Matchstart:lör 26 augusti, 14:00
Plats:Kullaborg
Matchnummer: 200011100
Vändning och vinst i derbyt mot Korsberga
2017-08-26 17:04
Matteus Shamoun gjorde ett av Fröjered/Håvens två mål i derbysegern mot Korsberga IF.
Korsberga ledde i paus.
I andra halvlek vände Fröjered/Håven, vann och tog tre viktiga poäng för toppstriden.
– Sett till hela matchen var vi värda att vinna, sa Jesper "Chill" Johansson, Fröjered/Håvens spelande tränare.
Fröjered/Håven behövde vinna bortamatchen mot Korsberga IF i lördags för att hänga med övriga topplag i division 6 Falköping. Samtidigt som FIF/HIF vann på Kullaborg besegrade Floby Igelstorp med 8–1 och FIF/HIF är fortfarande trea i tabellen med fem omgångar kvar att spela.
I lördags tog Korsberga ledningen med 1–0 i slutet av första halvlek.
– Vi spelade bra även om vi låg under i halvtid. Vi förde spelet, men Korsberga tog ledningen efter en kontring där de snubblade in bollen med ett felskott. Det var inte rättvist att det stod 0–1 i paus, sa Johansson.
I andra halvlek vände Fröjered/Håven efter var sitt mål av Matteus Shamoun och Hadi Kareem.
– Vi kvitterade när det var 20 minuter kvar och sedan gjorde vi 2–1 när det var tio minuter kvar, typ. I andra halvlek tog vi över spelet helt. Vi förde matchen fram tills det var tio minuter kvar. När vi ledde med 2–1 blev vi lite ängsliga men sett till hela matchen var vi värda att vinna.
Två poäng skiljer tvåan Floby IF från trean Fröjered/Håven. Floby har dock en match mindre spelad än FIF/HIF.
– Varje match är viktig nu om vi ska hänga med i toppen. Vi är inte borträknade än.
På fredag möter Fröjered/Håven serieledande Sandhems IF hemma på Fröjevi.
– Jag tror inte att vi har någon som är avstängd i den matchen, så det ser bra ut så sett. Det känns bra inför matchen. När vi mötte Sandhem borta i våras hade vi inte så mycket att säga till om. Där var vi väl egentligen aldrig nära att vinna. De var bra samtidigt som inte vi gjorde någon bra match. Men nu tror jag att vi har en bra chans att ta knipa några poäng om vi gör en bra match, avslutade Johansson.

Korsberga IF – Fröjered/Håven 1–2 (1–0)
Mål FIF/HIF: Matteus Shamoun, Hadi Kareem.