Fröjered/Håven

Fröjered/Håven – derbyvinnare och serieledare
2017-06-26 22:13

Fler bilder (+8) >>
Fröjered/Håven vann derbyt mot Folkabo IK med 6–2.
Två snabba mål i inledningen av andra halvlek avgjorde derbyt mot Folkabo IK.
Efter Andreas Dahléns och Vincent Nwadikes 3–1 och 4–1 kom FIK aldrig tillbaka.
Fröjered/Håven vann derbyt med 6–2 och är ny serieledare i division 6 Falköping.
Sandhems IF kan ta tillbaka serieledningen på onsdag när laget möter Korsberga IF på hemmaplan, men just när det här skrivs toppar Fröjered/Håven division 6 Falköping igen.
Fröjered/Håven fick en bra start på derbyt mot Folkabo IK på Fröjevi. Johan Sääf gav FIF/HIF ledningen efter ett par minuter och under inledning av matchen skapade hemmalaget chanser i varje anfall.
– Jag tycker att vi gick ut och gjorde det vi skulle göra – i tio minuter. Sedan tycker jag att vi föll tillbaka till hur vi spelade i Kinnarps-matchen där vi trodde att det skulle gå enkelt, men där det inte hände så mycket. Vi hade mycket boll, men fick inte in bollen till farliga lägen. Folkabo låg på rätt sida och kunde försvara sig bra. De var med länge i matchen, sa Fröjered/Håvens spelande assisterande tränare Jesper Johansson.
I mitten av halvleken kvitterade FIK:s snabbe anfallare Rikard Arvidsson och även om Fröjered/Håven hade en mindre bra period i matchen kom kvitteringsmålet inte helt logiskt. Arvidssons mål kom på gästernas första chans. Johan Sääf återgav de blåvita ledningen nästan omgående och FIF/HIF kunde gå till halvtidsvila med en 2–1-ledning.
I andra halvlek var FIK nära ett kvitteringsmål efter en hörna.
– Vi sa innan matchen att deras chans var att få fasta situationer och knoppa in en. Om de hade fått in 2–2 då hade  de varit sugna samtidigt som vi hade varit tvungna att göra minst ett mål till för att vinna.
Istället för 2–2 gjorde hemmalaget både 3–1 och 4–1 på bara ett par minuter. Andreas Dahlén siktade på Vincent Nwadike när han slog ett inlägg från höger, men sköt stolpe in och direkt efteråt tryckte Nwadike in 4–1.
– Vi släppte loss lite och efter målen behövde ju de gå framåt. Vi hade ganska många lägen att göra fler mål. Vi var lite ineffektiva i dag.
Rikard Arvidsson reducerade för FIK till 4–2 och var nära att bli tremålsskytt i slutminuterna, men då hade Fröjered gått fram till 6–2 och dödat matchen. Siste målskytt blev Jesper "Chill" Johansson som dunkade in en retur efter att Folkabos målvakt Fredrik "Asper" Andersson stått i vägen för Jesper Sahlströms avslut.
– Det är alltid gött att få sätta dit bollen. Det hade jag väntat på hela matchen, log Johansson.

Fröjered/Håven – Folkabo IK 6–2 (2–1)
Mål: 1–0 (3) Johan Sääf, 1–1 (22) Rikard Arvidsson, 2–1 (28) Johan Sääf, 3–1 (54) Andreas Dahlén, 4–1 (56) Vincent Nwadike, 4–2 (78) Rikard Arvidsson, 5–2 (80) Vincent Nwadike, 6–2 (90) Jesper Johansson.